CICA Museum, South Korea + Montgomery College’s Department of Visual and Performing Arts
CICA미술관 + 몽고메리 대학 국제 교류전
A synchronous international group show/cultural exchange on the subject of the “body” in the postinternet, long-COVID era.
Curated by Drs. Leejin Kim (김리진) & Norberto Gomez, Jr.
CICA Museum
March 13 – 31, 2024
2024.03.13 – 31
Featured Artists 참여작가: Michael Booker, Pablo Callejo, Miriam E Ewers & Tim DeVoe, Mieke Gentis, Brandon Geurts, Alzira Lena Ruano, Megan Van Wagoner
King Street Gallery, Montgomery College
March 18 – April 19, 2024
2024.3.18 – 4.19
Featured Artists 참여작가: HYEMIN AN (안혜민), Soeun Bae (배소은), Taylor Moon Castagnari, Sori Choi (최소리), Dho Yee Chung 정도이 & Kim Jin Kwang (김진광), Joomi Chung (정주미), iamhay (전하윤), Blond Jenny & Elijah Blond (박성윤, 빌로타 엘라이자), Ariel Urim Chung (정유림 ‘아리엘’), Phidia Kang (강다은), Chaeyun Kim (김채윤), Laura Hyunjhee Kim & Chris Corrente (김 로라 현지), Sumin Kim (김수민), Lee Eul (이을), Maddy Lee (이연우), Lee Hoon Suk (이훈석), Insun You (유인선)
Even prior to the pandemic of 2020, human civilization had become increasingly and intimately tethered to the Network, a condition of perpetual digital/remote/virtual connection, carrying smartphones on bodies in a form of latent cyborgism, and immersing in representations and performativity of self via social media networks and other technologies. While day to day sociality, business, and politics blurred the boundaries between an offline and online experience (postinternet), creating a global, extended telepresence, the media also proliferated video clips, captured by smartphone users, of the murder of POC, including Eric Garner, whose agonizing final moments, pleas of “I can’t breathe,” were heard throughout the world. Meanwhile, later, during the early wave of the pandemic, throughout the world nurses held up smart phones so one could say a final goodbye to their ventilated, sick loved ones who were unable to breathe and forced to die “alone-together”.
Both are instances of the complex interaction and relationship between the body, presence, tech, and mortality. Is the body disappearing or reappearing; is it something in between or wholly new? This tension is palpable. In the Age of Pandemic and Network, the body is potentially resurrected, reconsidered, and/or reconstructed. NEWBODIES/NOBODIES features work that attempts to explore, imagine and critique a new figuration, a new-body (virtual, cyborg, queer), body-politic, or a no-body (nobody), COVID-body, body-horror, cyberspace, and transhumanism, as well as animal bodies and the natural/unnatural world(s) from the perspective of Korean and U.S. artists.
2020년 팬데믹 이전에도 인류 문명은 점차 밀접하게 네트워크에 연결된 상태로 변해왔습니다. 사람들은 영원히 디지털/원격/가상과 연결된 상태로 사이보그와 같이 스마트폰을 항상 몸에 지니고 다니며 소셜 미디어 네트워크와 기술을 통한 자기의 표현에 탐닉합니다. 사회, 비즈니스, 정치는 오프라인과 온라인 경험 사이의 경계를 모호하게 만들었고, 세계적인 확장된 원격 존재를 만들어냈습니다. 또한 미국 뉴욕 경찰에 의해서 숨진 에릭 가너 (Eric Garner)의 “숨을 쉴 수 없다”는 그의 고통스러운 마지막 외침을 담은 영상들을 비롯, 많은 유색 인종들의 죽음을 촬영한 스마트폰 영상들이 전세계 미디어를 통해 퍼져나갔습니다. 한편, 대유행 초기에는 세계 곳곳에서 간호사들이 스마트폰을 들어 “함께- 홀로” 죽음을 맞이하는 환자들이 가족에게 마지막 작별 인사를 할 수 있도록 했습니다.
위 두 경우 모두 신체, 존재, 기술 및 죽음 간의 복잡한 상호 관계를 보여주고 있습니다. 신체는 사라지고 있는 것인지, 재현되고 있는 것인지, 또는 그 중간에 있는 것인지 아니면 완전히 새로운 것인지 – 이러한 혼란 속 긴장감을 선명히 느낄 수 있습니다. 팬데믹과 네트워크의 시대에서 신체는 잠재적으로 부활되고, 회상되며 재구축될 수 있습니다. 국제전 NEWBODIES/NOBODIES는 한국과 미국 아티스트들의 관점에서 가상, 사이보그, 퀴어 신체, 정치 통일체, 익명성, 코로나 신체, 신체 공포, 사이버 스페이스 및 트랜스휴머니즘, 그리고 동물의 신체와 자연/비자연적인 세계들을 탐험, 상상 및 비평하고있는 작업을 소개합니다.
More info: https://cicamuseum.com/newbodiesnobodies